Skip to main content

Dag 1 heenreis

Zo vandaag opgestaan klaar voor een nieuwe avontuur. Na alles gecheckt te hebben nog even langs de jumbo om een wat te eten voor onderweg te halen. Daarna naar de Teding en nog een kop koffie gedronken daar en mijn croissantje gegeten en daarna ben ik door paps en mams naar Utrecht gebracht waar het volgende avontuur echt van start gaat. Daar bij de Zeyn nog op een cappuccino getrakteerd en daarna nog even wachten ook de bus. De weg naar het zuiden was gelukkig een stuk rustiger dan de week ervoor, maar ook nu stonden er files tussen Breda en Antwerpen. Tussen 12.45 en 13.30 pauze gehouden bij de en Mc Donalds net voor de grens, waar mensen vervolgens te laat bij de bus aankwamen. Om 14.30 kwamen we aan bij de bushalte in Antwerpen en niet lang daarna bij de bushalte in Gent. Na Gent gingen we in een keer door naar Calais en de Euro tunnel Shuttle trein, waar we rond 10.25 gingen boarden. Het blijft toch apart met een bus op een trein door een tunnel. Het stuk in Engeland flink gepraat met de buren in de bus en meteen ook toegevoegd op Facebook. Waarna we tegen 22 uur aankwamen op Victoria coach station. Hier afscheid genomen van mijn net gemaakte vrienden en naar het Victoria station grlopen. Om een Oyster card te halen, maar dat lukte niet door te weinig geld op mijn rekening. Wel nog even een burger gegeten en toen naar het Astor Victoria hostel gelopen en daar in gecheckt en meteen naar bed. Waarin nog even een serietje op Netflix heb gekeken alvorens te gaan slapen. Ik lig dit weekend lekker te ronken op kamer 5.

Dag 2

Vroeg wakker geworden maar nog wel een hele tijd blijven liggen alvorens naar het ontbijt te gaan, ook bij het ontbijt weet een leuk praatje gemaakt. Na het ontbijt wederom naar Victoria station gelopen en nu wel een Oyster card kunnen halen. Toen ben ik door alle drukte via Euston en Bank naar Cutty Sark gegaan en heb daar wat gelunched. Ook vanaf hier naar Greenwich geweest naar de nul meridiaan en het maritime museum, Hierna met de overground naar Camden gereisd. En daar boodschappen gedaan en bij de Subway een broodje gegeten. Hierna terug naar het hostel en dronken geworden met een fles whisky.

Dag 3

Deze dag begint met uitslapen en kater. Na het ontbijt een wandeling gemaakt langs het vertrekpunt van de tour voor de volgende morgen. Toen doorgelopen en bij de Starbucks een kop koffie gedronken en doorgelopen naar de houses of Parliament. Hier de metro gepakt naar het Imperial war museum, via het hard rock cafe en baker street waar ik sushi gelunched heb. Het iwm heeft een zeer indrukwekkende collectie. Hier ben ik een hele tijd geweest en heb daarna de metro gepakt naar kings cross. waar ik een tijd heb rondgelopen en foto's heb gemaakt van de Harry Potter dingen. Toen heb ik wat gegeten en ben teruggegaan naar het hostel, waar ik vroeg in bed ben gestapt nog een serie heb gekeken en ben gaan slapen.

Dag 4 Cornwall

Zo vandaag wakker om 5.30 en opgestaan om 6 uur en opweg naar de tour rond half 7. Daar aangekomen een praatje gemaakt met anderen op de tour alvorens het inchecken en te vertrekken opweg naar Stonehenge, dit was ongeveer twee uur rijden. Onderweg een soort voorstel speeddating gedaan en daarna wat pver de ander te vertellen. Bij Stonehenge aangekomen daar voor twee uur rondgelopen en een ontbijt gehaald een lekkere steak pasty en cappuccino. Na Stonehenge zijn we doorgereden naar Salisbury waar we kathedraal hebben bezocht, waar een kopie van de Magna Carta ligt en daarna nog even het centrum ingelopen en lunch behaalt fish n chips met cappuccino. Dit opgegeten en gedronken op het parkeerterrein bij de bus alvorens we naar Glastonbury reden en daar de tor beklommen en water uit een bron gedronken. Na Glastonbury zijn we doorgereden naar onze plaats van overnachting Exterer. Daar met Ed de gids en een aantal anderen bij een pub wat gegeten (surf n turf) en daarna terug naar het hostel en chillen op bed en schrijven aan dit verslag.

Dag 5

Vanmorgen vroeg wakker geworden en heerlijk gedouched en daarna nog een beetje gechilled en daarna om 9.15 in de bus opweg naar de canonteign falls, daar hebben we een mooie wandeling gemaakt en van het mooie uitzicht genoten. Daarna zijn we naar Bovey Stacey gereden om daar Lunch te halen. Daarna doorgereden naar het dartmoor national park en daar bovenop een heuvel onderaan een tor de lunch genuttigd. Na de lunch zijn we doorgereden naar postbridge waar een oude brug stond en Daar ook een ijsje gehaald. Verder zijn we op meerdere mooie uitzichtpunten gestopt om foto's te maken en hebben we ook nog wilde ponys gezien en gevoerd. Ook zijn we nog naar de Jamaica Inn gereden voor een pitstop en daar heb ik de vlag van Cornwall gekocht. Om vervolgens een stuk te rijden om te stoppen bij Roze Mary pool waar sommige dames het verhaal van koning Arthur en de lady of the Lake naspeelden. Weer in de bus zittend zijn we doorgereden naar de plaats waar we twee nachten blijven, Newquay. Hier op een van de enige kamers zonder uitzicht over de oceaan. S avond heerlijk gegeten bij de fort Inn een heerlijke steak Pie met een Guinness en wafels met ijs en chocola toe. Na het eten nog een beetje gechilled en naar bed.

Dag 6

Vandaag wederom om 5.30 wakker geworden zonder wekker en tot 7.10 in bed blijven liggen daarna gedouched en naar de supermarkt om dingen voor de lunch te halen. Waarna ik van een klein ontbijtje met uitzicht op de baai heb genoten en zelfs een dolfijn heb zien zwemmen. Om 9.15 weer de bus in opweg naar de eerste stop st Michaels Mount. Dit was echt een mooi plaatje en met MN voetjes even in het water geweest. Hierna zijn we doorgereden naar het Minack theater waar we wederom van het uitzicht hebben genoten en een heerlijke Cream tea hebben gedronken. Hierna zijn we doorgereden naar Lands end waar we door Steve de buschauffeur werden afgezet bij Sennen cove, waar Ed de tour gids vertelde over een schipbreuk van een Duits schip in 2003 en waar je de restanten nog van kon zien liggen. Na een zeer mooie wandeling bij Lands end aangekomen en uitaard daar ook weer vele foto's genomen ook met mijzelf er op. Dit was ook de lunch plek van de dag. Hierna zijn we doorgereden naar een vuurtoren en daarna 2 van ed's secret stops. De eerst was Langon quoit een neolithische grafkamer en daarna naar een keltische kapel. Na de kapel zijn we doorgereden naar st Yves, waar we gegeten hebben. Ik heb samen met de Canadese koppels wat gegeten bij een fish n chips shop, al had ik een gegrilde zalm met een salade. Na het eten hebben we nog over de haven uitgekeken en een ijsje gehaald en ja weer een mint choc chip. Hierna nog door het stadje gelopen en weer terug gelopen naar de bus. Al moesten we bij het pick up punt wachten tot de bus er was en daarna was het nog een heel gedoe om de straat uit te komen. Toen we terug gekeerd waren in Newquay hebben we 's avonds nog een drankje gedronken waarbij een van de camera iemand had overgehaald om voor haar een cappuccino te halen wat hij en de man achter de bar toch wel gênant vonden. Toen iedereen het laat genoeg vond zijn we naar bed gegaan om energie op te bouwen voor het surfen van de volgende ochtend.

Dag 7

Vandaag Bright en early om 7.00 opgestaan en klaargemaakt voor het surfen dus de zwemkleding aan. Om 7.30 voor het eerst in een wetsuit gehezen, daarna de surfplanken met z'n tweeën twee planken naar beneden naar het strand dragen en bij het strand aangekomen ging Ed alvast het water in omdat hij al meer lessen gevolgd heeft. De rest kreeg eerst les op het droge over evenwicht en hoe te gaan staan. Toen we dat allemaal een soort van doorhadden gingen ook wij het water in en moesten we het in de praktijk brengen, dit ging letterlijk met vallen en opstaan, gelukkig kregen we hulp in het water van de surfcoach Mike. Na het surfen snel gedouched aangekleed tas ingepakt en ontbeten. Na het ontbijt nog wat foto's gemaakt en een t-shirt van de durfschool als souvenir gekocht. Daarna zijn we naar Tintagel castle gereden en hebben daar anderhalf uur rondgelopen en veel van het kasteel en haar geschiedenis gezien. Na Tintagel zijn we doorgereden naar Boscastle, daar is in 2003 een flinke overstroming geweest die het halve dorp heeft weggevaagd, sinds toen hebben ze het dorp weer op weten te bouwen. In Boscastle hebben we een Cornisch pasty gegeten van de nr1 pasty zaak van Cornwall, hier ook een cappuccino bij gedronken. Na Boscastle opweg naar Bath wat een rit van van 4 uur is, tijdens deze rit een filmpje gekeken en we zijn halverwege nog gestopt. Uiteindelijk vroeg op de avond aangekomen in Bath en naar het hostel gelopen, weer een belilushis. Voor het eten met een aantal naar een wetherspoon gegaan en daar heb ik een banger and mash gegeten. Na het eten met Stacey en Brenna naar de romeinse baden geweest wat e hele goeie was zo vlak voor sluitingstijd. Daarna door het centrum teruggelopen naar het hostel en in het hostel nog een biertje gedaan een daarna naar bed.

Dag 8

De laatste dag van tour 1, vandaag wederom vroeg wakker geworden, snel gedouched onder een veel te warme vervelende douche en ontbeten, daarna de stad ingegaan ondanks de regen en naar de Abbey van Bath gegaan en nog meer van het centrum bekeken. Om 11.40 weer terug in het hostel om vervolgens om 12 uur in de vliegende regen Bath achter ons te laten opweg naar London. Op weg naar London nog gestopt in Lacock waar twee huizen staan door in Haar Potter zijn gebruikt. Na een korte wandeling door het dorp weer snel de bus in en verder opweg naar London. Ed maakte hier ook bekend dat Ariele en Aiden zigpch gisteren bij Tintagel castle verloofd hadden. Onderweg naar London is tot vier keer toe het mechanisme van de ruitenwisser kappot gegaan, wat zorgde voor iets vertraging, maar ook respect voor Steve de chauffeur. Uiteindelijk om half zes aangekomen in London en daar iedereen gedag gezegd en naar het hostel gelopen, maar alvorens daar aan te komen eerst langs de Subway voor een avondmaal. In het hostel de sub opgegeten. In de avond meegedaan met de de drank spellen, wat erg gezellig was.

Dag 9 london

Weer een hele dag in London in de ochtend rustig aangedaan en een beetje door London rond Oxford street gezworven en in de middag naar the tower of London gegaan, daar een rondleiding door een beefeater gehad en langs de Engelse kroonjuwelen gegaan en door de white tower gelopen het fort wat door Willem de veroveraar is begonnen. In de avond bij de frsh pizza company gegeten en daarna teruggelopen naar het hostel om daar nog even te chillen.

Dag 10

Vanochtend een beetje uitgeslapen en wat fimples over London bekeken in de common room, daarna naar Victoria gegaan en daar een broodje gehaald, vervolgens de overvolle underground naar het Brittisch museum genomen. Daar aangekomen is het Brittisch museum wel erg druk, dus maar even de Starbucks ingegaan. In de middag ben ik met bus en metro door heel London heengegaan en 's avonds lekker rustig aan en vroeg in bed al kon ik totaal niet slapen.

Dag 11 Wales

Vanochtend op tijd wakker om wederom op tour te gaan en ditmaal naar Wales, dit keer was ik lekker op tijd bij het vertrek punt. Na Londen achter ons te laten en een behoorlijk stuk te rijden inclusief een pauze onderweg aangekomen bij een aquaduct, gebouwd door Thomas telfort. Hier zijn we over het aquaduct heen gelopen genietend van het mooie uitzicht en de kanaalboten. Na deze stop doorgereden naar Dinas Bran, hier zijn we de berg opgeklommen en hebben we bovenop de top kunnen genieten van het uitzicht en de ruïne van het kasteel wat daar is. In de avond hebben we gebbqd bij het zeer idyllische boerderijtje waar we ook de nacht doorbrachten. De avond was lekker gezellig met elkaar leren kennen en muziek luisteren en maken als in Ayla die haar ucelele tevoorschijn pakte.

Dag 12

Vanochtend vroeg wakker geworden en weer eerst lekker gedouched en daarna een heerlijk warm ontbijtje genuttigd, gemaakt door Linda de boerin. De dag begon met enkele foto stops of ninja stops en daarna hebben we heerlijke verse Welsch cakes geproefd, dit was in Betsw y Voen. Ook zijn we gestopt bij de ugly house. Toen zijn we doorgereden naar het plaatsje met de langste plaatsnaam in Europa, Llanfairpwllgwyngyllgogogerychwyrndrobwlllantysiliogogogoch. Hier hebben we ook nog een fotostop gemaakt voor nog een bouwwerk van meneer Telfort. Ook zijn we nog gestopt bij de Grave of the dog wat een zeer tragisch verhaal was. De lunch hebben we gehaald bij een cafe wat Ed ons aangeraden had en daar ook nog een brownie gehaald die zeer werden aangeraden. Na de lunch zijn we door waanzinnig indrukwekkend mooi gebied gereden in het Snowdonia national park. We hebben ook wederom een brug met waterval bezocht de devils bridge, dit was weer een pittige, maar mooie wandeling met veel klimmen. Later zijn we ook door de Elan valley gereden met zijn stuwmeren en dammen. de plaats van overnachten is Llandovery, in the level crossing. We hebben met bijna iedereen gegeten in de pub van een hotel genaamd de Kings head Inn,waar ik en anderen op aanraden van Ed een heerlijke Lambshank genomen. Na het eten met Talya naar het hostel gelopen omdat zij geen sleutel had en leuk gepraat even. Bij het hostel mijn camera afgedropt en teruggelopen naar de pub en daar nog een biertje alvorens weer terug te lopen naar het hostel, maar dit keer langs het kasteel, waar we nog een paar foto's hebben gemaakt.

Dag 13

Na een heerlijke nacht en een wederom warm ontbijt met oa: backed breans, bacon, ei en aardappel schijfjes en natuurlijk toast en jam weer op pad met de bus. We zijn naar Carmarthen gereden om een lunch te halen voor in de bus en hebben daar een kasteel bezocht al was dat niet heel wat meer. Na Carmarthen zijn we naar Laugharne gereden, hier zijn we langs het strand gelopen en in het kasteel geweest wat beide echt heel mooi was. Ayla was echt aan de late kant bij het wegrijden uit Laugharne, dus reed Steve al een stukje weg. Na Laugharne zijn we nog een wandeling in een natuurgebied gaan maken, wederom ook zeker de moeite waard. Hier hebben we een groepsselfie gemaakt bovenop een grote stoel. Na de wandeling naar Cardiff gereden, waar we al vroeg aankwamen en voor het eten nog even de stad konden gaan verkennen, wat ik samen met Garreth heb gedaan en later ook met oa Talya, Tash, Jackson en Stacey. Ik, Jackson en Talya hebben nog gemidgegolfd bij een promotiestand van Ribena een vruchtendrankmerk. Voor het eten zijn we wederom bij een Wetterspoons geweest en heb ik een regionaal gerecht geprobeerd Faggots met aardappel - en doperwten purree gegeten. Faggots is net zoiets als haggis, maar net iets anders. Voor het dessert ben ik met Alana, Jackson, Julie en Talya naar Missoula gegaan net om de hoek en hebben daar twee voor een toetjes genuttigd en Jackson en Alana ook nog een cocktail. Wetende dat er ook twee voor een maaltijden waren dit restaurant/ pub aangeraden voor de laatste avond voor een groepsdinner. Na het toetje teruggelopen naar het hostel genaamd Nos Da, da is goeie avond in het Welsch nog eveneens een drankje genuttigd bij de open mic avond.

Dag 14

Vandaag is het de dag met twee grote stops eerst zijn we naar de big pit gereden een kolenmijn die al sinds de jaren tachtig niet meer wordt gebruikt, maar nog wel een de status van werkende mijn heeft aangezien het nu een museum is en er nog steeds Veiligheids eisen van kracht zijn zoals alles met een accu mag niet mee naar beneden de mijn in. Na aankomst in de mijn kregen we een helm en een gordel met lamp en een personal rescue apparaat voor noodlucht voor een halfuur. Toen de mijn in met heel veel mensen de lift in en afdalen naar 90 meter diepte. In de mijn werden we door een voormalige mijnwerker door de mijn gegidst, dit was echt zeer interessant al ging het vooral over de oude manier van mijnbouw wat nog zonder al te veel machines ging en ook werden er dingen verteld terwijl we onze lampen uit moesten doen om bijvoorbeeld te zien hoe donker de mijn was zonder verlichting of om ze zien hoe een signaal draad een kleine vonk afgaf. Na de tour ondergronds nog een virtuele tour gedaan die in een gesimuleerde mijn werd gedaan en waar we wel mochten fotograferen en waar het vooral over moderne machines ging. Na die tour naar het restaurant gegaan en daar nog een een Welsche specialiteit gegeten een lamb.

Dag 15

Vanochtend op tijd opgestaan en gedouched voor het ontbijt, het ontbijt was gewoon een zeer simpele Continental breakfast, met toast, sereal en fruit. Daarna met een clubje naar Cardiff castle gegaan, daar hebben we een tentoonstelling bekeken en een mini verkleedpartijtje gehouden in allerlei historische kostuums. Na deze verkleedpartij hebben we de guided tour door Cardiff castle gedaan, waarbij we achter een paar leuke geitjes zijn gekomen over de vorige bewoners van de Bute family nazaten van de Stuarts. Na de guided tour nog een beetje rondgekeken in het kasteel en daarna door de stad terug naar het hostel alwaar we voor vertrek nog een groepsfoto maakten. Na de groepsfoto zijn we opweg gegaan naar Chepstow onze laatste echte stop op de tour. Hier hebben we gelunched en het oude kasteel bekeken. Na de lunch door met de bus naar London, maar voor er in London aankwamen nog een dejavu momentje voor mij, Julie en Ayla aangezien we op een service station stopten waar we de week ervoor ook al waren en dit keer wel de cappuccino van de Costa genomen in tegenstelling tot de week ervoor. Toen we in London aankwamen iedereen gedag gezegd en Ed en Steve met z'n allen nog een fooi gegeven, waar de erg blij mee waren. Na het afscheid met Jackson Ayla En Talya naar Victoria station gelooen En daar stuk voor stuk hen nogmaals gedag gezegd en doorgereisd naar Kings cross st Pancrass alwaar mijn hostel voor dit weekend vlakbij is. Na het inchecken mijn spullen naast de kamer gebracht en naar Piccadilly circus gegaan en vanaf daar naar Trafalgar square gelopen en daar de metro gepakt naar Westminster om daar mooie plaatjes by night te kunnen maken en te eten bij de mac naast de London eye. Na het eten teruggegaan naar het hostel en naar bed gegaan.

Dag 16 London

Vandaag ben ik vroeg naar het Brittisch museum gegaan om ervoor te zorgen dat ik niet in zeer grote groepen mensen terrecht kwam. Dit jaar is gelukkig wel de tentoonstelling van Alexander de grote open dus die heb ik goed bekeken verder kijk ik zoals altijd weer mijn ogen uit. Na het Brittisch museum richting Covent garden gegaan en daar rondgelopen, alhier ben ik naar de James Bond exibition gegaan. Hier hebben ze echt heel veel auto's en andere props uit zeer veel 007 films. Na de exibition weer een stuk gaan lopen. Toen ik langs het Lyceum theatre kwam zag ik dat een voorstelling van de Lion King bijna begon, ik heb toen last minute een ticket gekocht voor staan op de bovenste ring en heb een hele mooie musical gezien. Naderhand heb ik ook de soundtrack nog gekocht.

Dag 17

Vandaag ben ik met de metro richting Buckingham palace gegaan om daar weer eens de changing of the guards mee te maken. Wederom ook echt weer een spektakel. Naderhand heb ik een free walking tour door Westminster gedaan. Na de tour heb ik nog even gemeet met Garreth en daarna naar de national gallery om daar naar nog wat mooie schilderen te kijken. In de avond heb ik nog een keer een free walking tour gedaan in White chapel over Jack the Ripper.

Dag 18 terugreis

Vandaag vroeg op en naar de bushalte Victoria Coach gelopen. Onderweg nog wat boodschappen en daarna met nog een beetje wachten de bus in. De busrit in Engeland richting Dover was zo voorbij. Bij de haven aangekomen de bus uit en een soort mall in met allemaal zaakjes, voordat je binnenkomt moet je echter eerst door de Engelse duane heen. Na een kleine versnappering en wat wachten weer de bus in en wederom in de trein. Het laatste stuk van de vakantie is weer voorbij.